För vem?
ViewMe är ett digitalt verktyg för att underlätta vardagen kring en person med
funktionsvariation. Här kan nätverket kring individen ta del av instruktioner, skapa och
följa schema för dagen, registrera viktiga moment, hålla koll på inventering och
beställningar och mycket mer. ViewMe samlar alla signeringslistor, lappar på skåpsdörrar
och instruktioner i pärmar på ett och samma ställe i tillgängligt och guidande format.
En stor och varm fördel med ViewMe är mindre stress och bättre mående när strukturen i
vardagen blir lättare att hålla efter. Som anhörig eller individen så ligger ofta annars ett
stort ansvar att utbilda och vara kunskapscentralen. Detta ansvar tar ViewMe över.
ViewMe är arbetsverktyget för arbetsgruppen som ersätter alla signeringslistor, lappar på
skåpdörrar och instruktioner i pärmar som redan finns i vardagen kring en person med
funktionsvariation. ViewMe blir också som en extra kollega att rådgöra kring hur
genomförandeplanen ska genomföras i vardagen med hjälp av tydliga instruktioner,
filmer mm.
Med ViewMe kan du som kundansvarig på ett enkelt sätt få större inblick i och förståelse
för det dagliga flödet i arbetsgruppen. Du avlastas genom att lätt kunna göra dig en
övergripande bild av det dagliga flödet i arbetsgruppen och snabbare kunna möta
behovet med god insikt.
ViewMe kan på ett enkelt sätt användas för att snabbt implementera ändringar i
assistansgrundande beslut eller genomförandeplan. Vi uppmuntrar till att kundansvarig
bjuds in i ViewMe för att skapa den samsyn kring den personliga assistansen som är svår
att bygga upp via listor och pärmar.
För assistansanordnaren kan ViewMe bidra med en smidigt och sammanhållet
kvalitetsledningsarbete där genomförandeplan, social dokumentation, avvikelser och
väsentligt förändrade förhållanden snabbt blir tydliga för så väl arbetsgrupp som
kundansvarig och kvalitetsansvarig genom den löpande rapportering som dagligen
loggas.
ViewMe är uppbyggt med fokus på att fungera i och underlätta den personliga
assistentens arbetsvardag. Det är ett verktyg för att förenkla nätverkets kommunikation
och den organisation som krävs kring en person med behov av stöttning i vardagen.
Därför fungerar ViewMe även alldeles lysande för att stötta upp i vardagen även för
familjer utan beviljad personlig assistans och som kommunikationsmedel mellan
familj/arbetsgrupp och förskola/skola, korttidsboende eller daglig verksamhet. Nedan får
du höra från några olika användare:
”Det här är perfekt för mig så jag slipper känna mig tjatig när jag påminner om rutiner och var
saker ska vara”.
/individen som styr sin egen assistans
”Otroligt bra för att öka samstämmigheten i gruppen.”
/Kundansvarig till grupp med många assistenter
”Helt fantastiskt att få hjälp att hålla koll på lager och när det är dags för beställningar, det
blir också lättare för arbetsledare att stötta med detta.”
/Förälder till individen med mycket inventarier
”Skönt för både mig och assistenterna att de slipper fråga om allt, Nu kan de läsa det mesta i
ViewMe istället.”
/Anhörig till vuxen med personlig assistent
”Det är jättebra för nu kan jag se vad av det viktiga som blivit gjort på förskolan, jag kan också
se vad som inte blivit gjort så jag kan komplettera hemma.”
/Förälder till barn i förskola
tidrapporteringssystem?
Både dokumentationen i ViewMe och sedvanliga tidrapporteringssystem bygger på
genomförandeplanen, men en stor skillnad är att ViewMe ger möjlighet för
arbetsgruppen att bryta ned genomförandeplanen i praktiskt genomförbara moment.
Dokumentationen i ViewMe sker främst genom att planerade poster checkas av eller
stryks samt genom korta kommentarer löpande under arbetsdagen. ViewMe varken
ersätter tidrapporteringssystemens journalföring eller innebär dubbeldokumentation
utan kan fungera som ett minnesstöd när det är dags för den sociala dokumentationen.
Öppna upp- skrolla igenom- journalför riktat och effektivt.
Dessutom fungerar ViewMe som aktiv guidning för att genomförandeplanen ska
omsättas i vardagen och handleder löpande den personliga assistenten att utföra sitt
uppdrag i enlighet med underliggande beslut, oberoende av om den anställda hunnit
utbildas i dokumentation eller ej.
ViewMe fungerar som en prenumeration med en månadskostnad på 440:-/månad exl.
moms. För den som ännu inte är beviljad personlig assistans eller har utmaningar som ej
faller inom LSS-stöd finns möjlighet till rabatterat pris. Ta kontakt med oss på
info@weyoume.se för mer information.
ViewMe är ett verktyg som löser helheten i familjens och assistansens vardag och få det
att fungera enkelt i praktiken och som samtidigt har ett väldigt högt säkerhetstänk utifrån
såväl GDPR och support. Lägger man in hela sin vardag i verktyget är det mycket som
rasar om verktyget plötsligt inte fungerar som det ska.
Dessa två faktorer ihop ligger bakom att ViewMe finns tillgängligt i abonnemangsform
(lite som telefonabonnemang, netflixkonto eller office365) och till ett pris som
säkerställer att vi kan underhålla en trygg plattform för alla användare- idag så väl som
på 10 års sikt.
Absolut! ViewMe har ett community i en Facebook grupp. Denna är öppen för
administratörer av ett ViewMe konto. Du ska ha fått tillgång till det som kontoägare i
samband med registrering och uppstart. Annars skickar du ett mail till
support@viewme.se
Juridiskt
ViewMe är sprunget ur verkliga behov och grundat av Malin Larsson egenföretagare
inom fysioterapi och hälsa och med 15 års erfarenhet av journalföring, dokumentation
och förmedling av instruktion till patienter och anhöriga. Tillsammans med sin man och
medgrundare Jimmy Larsson fick hon dottern Tuva 2011. Tuva föddes med Liccenssafali
och familjen har sedan dess sökt ett verktyg som ViewMe för att bemöta den vardag det
innebär med navigera inom LSS och den personliga assistansen. Tills man byggde det
själva.
Den tredje medgrundaren Hanna Bengtson är också fysioterapeut med specialisering på
funktionsvariation och stress har en bakgrund inom habilitering såväl nationellt som
internationellt. ViewMe har också tagit in investerare i form av Martin Wilén som sedan
sedan 2005 har arbetat inom personlig assistans på olika chefspositioner, varit med och
startat ett antal företag inom både personlig assistans, utbildning, juridik och ledsagning
och avlösarservice.
Det är alltid och i alla lägen individen eller dess representant (vårdnadshavare/god man)
som står som ägare av den information som läggs in i ViewMe. Anledningen är:
– vardagsstrukturen ska aldrig kunna försvinna eller begränsas vid byte av eller
rutinförändringar hos assistansanordnare.
– Den befintliga ägarstrukturen är densamma då ViewMe ersätter signeringslistor,
lappar och pärmar i individens hem.
För en sammanhållen personlig assistans med god kvalitetssäkring uppmuntrar vi
samtliga användare att bjuda in sin assistansanordnare till en användarroll i verktyget.
Om assistansanordnaren tar på sig kostnaden för ViewMe kan denne även reglera ett
krav på insyn i sitt avtal gentemot kunden. Att båda parter har full insyn i verktyget är
för bådas trygghet vid en eventuell granskning av IVO eller Försäkringskassan. Beslut
kring hur informationen i verktyget får delges myndighet ligger alltid hos ägaren, frånsett
de lägen då lagen kräver total transparens.
Ensam är stark, men tillsammans kan vi göra underverk. Därför vill vi varmast uppmuntra
till att hitta ett fint samarbete mellan ägaren av kontot i ViewMe och eventuell
assistansanordnare.
ViewMe följer EU standard och har franska servrar som lagrar all data. Du kan läsa mer
om hur integritet och GDPR hanteras här: ViewMe – Integritetspolicy
Det är alltid och i alla lägen brukare eller dess representant (vårdnadshavare/god man)
som står som ägare av den information som läggs in i ViewMe. Anledningen är bland
annat att vardagsstrukturen ska aldrig kunna försvinna eller begränsas vid byte av eller
rutinförändringar hos assistansanordnare.
Om anordnaren har stått för abonnemangskostnaden så överförs dock denna kostnad till
brukaren i samband med flytt av assistans till ny anordnare.
Tekniskt
Ja, ViewMe är en applikation. Du får en webbadress som du loggar in på och som kan läggas till som genväg på din mobil, dator eller surfplatta. Det går inte att ladda ner ViewMe via Appstore eller Google play.
För att teckna ett konto går du till Tjänster – Abonnemang och väljer klickar på knappen ”Köp abonnemang” längst ner på sidan.
Efter att du tecknat avtal med oss kommer du få tillgång till filmer som visar hur du sätter upp ditt eget konto i ViewMe
Nej, det ska det inte vara. ViewMe har sedan dag ett satsat stort på användarvänlighet
och inkludering. Verktyget är byggt med högt UX tänk och UX-teknikerna bakom har såväl
professionella som privata erfarenheter av vad användarvänlighet innebär i praktiken
utöver den faktiskt lagstiftning som också finns inom området.
Ja, det gör det ”Guide för uppstart”. Här finner du allt du behöver veta för att sätta upp
ditt konto.
Förutom ”Guide för uppstart” som framförallt vänder sig till dig som kontoägare så
finns det ”Lathund för användare” som är främst tänkt för assistansgruppen. Det finns
också en ”Kvalitetsrapportering i ViewMe” som framförallt du som kvalitetsansvarig
eller kundansvarig har nytta av med instruktioner för hur man tar ut
avvikelserapporteringar.
Nej, inte i dagsläget. Idag får man klippa och klistra om man vill samsynka information
mellan olika system in i ViewMe
Om du inte finner svaret i ”Guide för uppstart” så kan du alltid ta kontakt med
support@viewme.se Ett tips är också att gå till Facebook gruppen som du bjöds in till i
samband med uppstart av kontot. Där delar användare erfarenheter och lösningar.